Munkavállalói elégedettség és az AI, avagy a globális munkaerőpiac állapota 2025-ben

A Gallup minden évben közzéteszi a globális munkavállalói elkötelezettségről és jóllétről szóló kutatását, amelyben számos indikátor együttes értelmezésével igyekeznek közelebb kerülni a globális munkavállalói lelkülethez.

Még mielőtt rátérnénk a jelentésre, érdemes megemlíteni néhány gondolatot a vezetői összefoglalóból, amelyek a mesterséges intelligencia munkaerőpiaci térnyerésére hívják fel a figyelmet. Ahogyan mind tapasztaljuk, a technológia fejlődésének van egy olyan tulajdonsága, hogy háttérbe szoríthatja a személyes kapcsolatokat. Az AI egyre növekvő jelenléte tovább mélyítheti az elidegenedést nemcsak a kollegiális, hanem más személyes kapcsolatokban is, hiszen a személyes interakciók (pl. segítségkérés) helyét már más veszi át. A Gallup jelentés egyik fő üzenete, hogy az emberi kapcsolatok továbbra is a munkahelyi jóllét alapjai és ebben az új technológiák tudatos használata kiemelkedő szerepet játszik.

A vezetői elkötelezettség hatása a csapatok motivációjára

A kutatás egyik elgondolkoztató eredménye, hogy a globális munkavállalói elégedettség 2 százalékpontot csökkent, ami azért is érdekes, mert a Gallup kutatásai során csak kétszer mértek ebben a számban visszaesést: először 2020-ban, majd jelen kutatás tárgyévében, 2024-ben. A kutatás szerint a mostani visszaesés mögött elsősorban a vezetői elkötelezettség gyengülése áll. A Gallup szerint a munkavállalói elkötelezettség szorosan összefügg a vezetői motivációval, tehát ha a vezetőknek csökken az elkötelezettsége, akkor a csapat termelékenysége csökken.

A vezetők körében a motiváció nagyobb mértékű visszaesése a fiatal (35 év alatti) és a női menedzserek körében történt, az előbbinél 5 százalékpontos, az utóbbi esetében 7 százalékpontos csökkenés tapasztalható. A 2024-ben tapasztalható 2 százalékos elkötelezettségi visszaesés a kutatás becslései szerint 438 milliárd dollárnyi termelékenységveszteséget okozott a világgazdaságnak.

A munkahelyi elégedettség összefüggései az életminőséggel

A Gallup amellett, hogy méri a munkavállalói elégedettséget, a kutatási alanyok általános életminőségére is rákérdez, ami összefüggésbe hozható a munkával való elégedettséggel is. Az eredmények alapján a megkérdezett, elkötelezettként nyilatkozó munkavállalók kétszer nagyobb eséllyel érzik jól magukat az életükben, mint azok, akik nem elkötelezettek annyira a munkájuk iránt.

A képzések hatása a vezetői teljesítményre

A munkavállalói elégedettségérzés javításához a Gallup a legfőbb beavatkozási pontnak a menedzserképzést tekinti. A megkérdezett vezetők mindössze 44%-a részesül valamilyen vezetői képzésben, pedig a képzések nagyban befolyásolják a vezetői elkötelezettséget. Továbbá, a vezetői coachingban részesülők 20-28 százalékkal jobb teljesítményt nyújtanak és a csapataik is elkötelezettebbek.

Összegzésként elmondható, hogy a munkavállalók támogatása, fejlesztése és a rájuk fordított figyelem nagyban befolyásolja a motivációjukat, ami hatással lehet a termelékenységre.

Regionális különbségek a munkavállalói élmény tükrében

A kutatás nemcsak globális, hanem regionális és országok szerinti bontásban is vizsgálja a munkavállalói élményt. A leginkább elkötelezett régiók közé tartozik az USA, Kanada és Latin Amerika, ahol 31%-os a munkavállalói elégedettség szintje. A legkevésbé elkötelezett régió Európa, ahol ugyanez az érték mindössze 13%. A kutatás a legmagasabb munkahelyi stresszt az USA-ban (50%) és Ausztráliában (49%) mérte, továbbá a legmagasabb munkahelyváltási szándék a Szubszaharai Afrikában volt (72%).

Na és hol helyezkedik el Magyarország a különböző rangsorokban, ha a munkahelyi lojalitást vizsgáljuk? A munkavállalói elkötelezettség a megkérdezettek körében összességében 20%, amivel a megkérdezett európai országok között a 11. helyen helyezkedünk el (38-ból). Az életminőséget mérő kérdésekre válaszolva ugyan nem tartozunk Európa vezető országai közé, de ideális, 47%-os mutatóval rendelkezünk. A felmérés alapján a stressz szintje hazánkban 38%, ami alacsonyabb a globális átlagnál (40%), és a magányérzet is viszonylag alacsony: 12%. Úgy tűnhet, hogy egy alapvető kiegyensúlyozottság jellemzi a magyar munkaerőpiacot, viszont a munkahelyváltási szándék a 2023-as évhez képest 1%-kal nőtt, így a magyar válaszadók 37%-a jelezte azt, hogy új lehetőségek után nézelődik.

Hazai kutatások

Hazai (de globális adatokat is vizsgáló) kutatásokat olvasva is találkozhatunk izgalmas, a munkavállalók élményeit és lojalitását vizsgáló adatokkal. A Randstad évente adja ki a „HR trends” és a „Workmonitor” című kiadványait, amelyekben részletesen foglalkozik az aktuális munkaerőpiaci trendekkel. A 2025-ben kiadott Workmonitor (ami nemcsak magyarországi, hanem globális adatokkal is dolgozik) a dolgozói elkötelezettség legfontosabb indikátorainak az alábbiakat tekinti (a megkérdezettek válaszai alapján):

  • munka és magánélet egyensúlya (2025-ben a Workmonitor kiadványainak sorában először előzi meg a fizetést, mint fő motivátort)
  • munkahelyi és személyes értékek azonossága (10%-ot nőtt azoknak a válaszadóknak a száma (38% -> 48%), akik nem fogadnának el olyan állást, amelynek a társadalmi értékei nem egyeznek az övével)
  • a fejlődési lehetőségek hiánya (jelentősen nőtt azoknak a válaszadóknak a száma (26% -> 31%), akik a fejlődési lehetőségek hiánya miatt hagyják el a munkahelyüket
  • a közösséghez tartozás élménye (az előző évhez képest 37%-ról 55%-ra növekedett azoknak a válaszadóknak az aránya, akik úgy érzik, hogy a fejlődésükhöz nagyban hozzájárul az, hogy milyen a munkahelyi közösség, ahova tartoznak)

Ezeken túl számos más, a munkavállalói elkötelezettséggel kapcsolatos indikátort is felsorakoztat a Workmonitor, amelyeket a személyes motiváció, a közösség és a készségfejlesztés hármas csoportjába kategorizáltak be, ezt az alábbi ábrán szemléltetjük:

                                               Mit várnak a munkavállalók a munkahelyüktől? Forrás: Randstad Workmonitor 2025

A Culture Amp is figyelemre méltó adatokkal szemlélteti az egyes országok munkahelyi elégedettségére vonatkozó tényeket. A Magyarországon mért 2025-ös adatok szerint a felmérésben résztvevő magyarok 62%-a elkötelezett a munkahelye irányában, 25 százalékuk nyitott a munkahelyváltásra és 13 százalékuk gondolkodik azon, hogy két éven belül elhagyja a munkahelyét. Ugyan a munkavállalói elkötelezettségre adott kérdés eredménye 62%-os lett, a Culture Amp szerint az összes megkérdezett ország között az alsó 31%-ban helyezkedünk el ezzel az értékkel.

A Gallup, a Randstad és a Culture Amp más mérési módszereket és célpopulációt alkalmazott a kutatásban résztvevők véleményének felméréséhez, így mindegyik más eredményekre jutott, továbbá a Gallup kiadványa 2024-re vonatkozik, a Randstad és a Culture Amp pedig már 2025-ös adatokkal dolgozik. Mindhárom kutatásizgalmas aspektusokból vizsgálta meg a globális munkavállalói élményt, betekintést engedve a regionális és országok közötti különbségekbe. A munkavállalói elköteleződés csökkenése és a mesterséges intelligencia térnyerésének a kapcsolata egyre több figyelmet érdemel és mindenképpen indokolt lenne, hogy a jövőbeni kutatások mélyebben foglalkozzanak ezzel a témával.

Kiegészítés: A Gallup jelentésben szereplő adatok a Gallup World Poll felméréséből származnak. Jelen kutatás minden (a kutatásban szereplő) országban a 15 évesnél idősebb foglalkoztatott népesség körében körülbelül 1000 személyt kérdezett meg 2024-ben.

Leave a comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük