Törvényjavaslat – ESG törvény várható módosításai
A Parlament megkezdte a Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló T/10012. számú törvényjavaslat tárgyalását, amely számos ponton módosítani kívánja az ESG törvényt. A módosítás célja a gyakorlati jogalkalmazás során felmerült kérdésekre reagálva a törvény pontosítása, kiegészítése, valamint az adminisztratív terhek csökkentése.
Ebben a cikkben a módosítási javaslat főbb részleteit foglaljuk össze azzal, hogy a javaslat szövege a jogalkotási eljárás folyamán még változhat.
A törvény hatálya, fogalmak
A javaslat szűkítené a törvény által kötelezett vállalkozások körét azzal, hogy nem csak a megelőző, hanem a megelőző kettő üzleti év mutatószámait kellene figyelembe venni az ESG törvény hatálya alá tartozás megállapítása során. További pontosítás még, hogy a törvény a szabályozott pénzügyi szolgáltatókra kiterjedne, amennyiben azok ESG közreműködői tevékenységet végeznek.
A javaslat új fogalmak bevezetését, valamint fogalmi módosításokat is tartalmaz. E szerint a „kettős lényegesség” alapelv csupán „lényegesség”-ként szerepelne (az elv tartalmi megváltoztatása nélkül), a „fenntarthatósági kockázatok”-at pedig „ESG kockázatok” megnevezés váltaná fel (melynek elemei újragondolva, a 13/2024. (VIII.15.) SZTFH rendelet szerinti fogalmakkal összhangba kerülnének).
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága
A javaslatban szerepelnek a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának tevékenységére vonatkozó változtatások; a Hatóság feladatai köréből kikerülne az érintett vállalkozásokról szóló nyilvántartás vezetésének kötelezettsége. Változás továbbá, hogy tekintettel az érintett vállalkozások üzleti éveinek esetleges eltéréseire, a Hatóságnak minden év szeptember 30. napjáig kellene közzétennie az ugyanezen év június 30. napját megelőző egy éves időszakban benyújtott beszámolókat, így beszámolókról szóló nyilvántartás egy időpontban frissülne.
Az ESG tanácsadók
Az ESG tanácsadókat is érinti a javaslat: akkreditált státuszuk kérelmükre, elektronikus ügyintézéssel újabb hároméves ciklusokra megújítható lenne azzal, hogy a megújítások száma nem korlátozott, így megfelelő időben történő megújítás kérése esetén a tevékenység megszakítás nélkül végezhető maradna. Változás és bővülés történne az ESG tanácsadókról nyilvántartott adatokban, ideértve, hogy amennyiben az ESG tanácsadói akkreditációt kezdeményező nem természetes személy Magyarországon székhellyel nem rendelkezik, úgy kézbesítési megbízottat kellene megjelölnie.
A vállalkozások
A javaslatban foglaltak több eleme a vállalkozások számára könnyítést jelenthet, például, a kockázatelemzést nem a törvényben meghatározott dátumig, június 30-ig kellene elvégezni, hanem a vállalkozás működésének megfelelő időpontban, de legalább 12 havi gyakorisággal. Kisebb adminisztratív teher lehet az ESG adatszolgáltatást önként vagy szerződésben vállalók, vagy a jogszabály szerint adatszolgáltatásra kötelezettek számára, hogy szállítói kérdőívvel is teljesíthetik az adatszolgáltatást. További javasolt rendelkezés, hogy az ESG beszámolóra kötelezett vállalkozásnak felkészítő programot kellene nyújtania a közvetlen beszállítói részére az ESG kérdőív kitöltéséhez.
A javaslat rendelkezik továbbá arról az esetről, amikor az ESG beszámoló módosítása szükséges. Ennek módja megegyezik a beszámoló elfogadásával, vagyis a vállalkozás ügyvezető szerve hagyja jóvá, és az ESG tanúsító auditálja. A vállalkozás kötelezettségeként írja elő emellett a javaslat, hogy az ESG közreműködőit a Hatóság felé jelentse be.
Összefoglalva, az ESG törvény elfogadását követő első évben a Kormány lényeges változtatásokat javasol, amelyek a törvény bevezető szakaszban levő alkalmazását vélhetően megkönnyítik minden érintett szereplő számára.