Törvényjavaslat – ESG törvény várható módosításai

A Parlament megkezdte a Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló T/10012. számú törvényjavaslat tárgyalását, amely számos ponton módosítani kívánja az ESG törvényt. A módosítás célja a gyakorlati jogalkalmazás során felmerült kérdésekre reagálva a törvény pontosítása, kiegészítése, valamint az adminisztratív terhek csökkentése. 

Ebben a cikkben a módosítási javaslat főbb részleteit foglaljuk össze azzal, hogy a javaslat szövege a jogalkotási eljárás folyamán még változhat.

A törvény hatálya, fogalmak
A javaslat szűkítené a törvény által kötelezett vállalkozások körét azzal, hogy nem csak a megelőző, hanem a megelőző kettő üzleti év mutatószámait kellene figyelembe venni az ESG törvény hatálya alá tartozás megállapítása során. További pontosítás még, hogy a törvény a szabályozott pénzügyi szolgáltatókra kiterjedne, amennyiben azok ESG közreműködői tevékenységet végeznek.

A javaslat új fogalmak bevezetését, valamint fogalmi módosításokat is tartalmaz. E szerint a „kettős lényegesség” alapelv csupán „lényegesség”-ként szerepelne (az elv tartalmi megváltoztatása nélkül), a „fenntarthatósági kockázatok”-at pedig „ESG kockázatok” megnevezés váltaná fel (melynek elemei újragondolva, a 13/2024. (VIII.15.) SZTFH rendelet szerinti fogalmakkal összhangba kerülnének).

A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága
A javaslatban szerepelnek a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának tevékenységére vonatkozó változtatások; a Hatóság feladatai köréből kikerülne az érintett vállalkozásokról szóló nyilvántartás vezetésének kötelezettsége. Változás továbbá, hogy tekintettel az érintett vállalkozások üzleti éveinek esetleges eltéréseire, a Hatóságnak minden év szeptember 30. napjáig kellene közzétennie az ugyanezen év június 30. napját megelőző egy éves időszakban benyújtott beszámolókat, így beszámolókról szóló nyilvántartás egy időpontban frissülne.

Az ESG tanácsadók
Az ESG tanácsadókat is érinti a javaslat: akkreditált státuszuk kérelmükre, elektronikus ügyintézéssel újabb hároméves ciklusokra megújítható lenne azzal, hogy a megújítások száma nem korlátozott, így megfelelő időben történő megújítás kérése esetén a tevékenység megszakítás nélkül végezhető maradna. Változás és bővülés történne az ESG tanácsadókról nyilvántartott adatokban, ideértve, hogy amennyiben az ESG tanácsadói akkreditációt kezdeményező nem természetes személy Magyarországon székhellyel nem rendelkezik, úgy kézbesítési megbízottat kellene megjelölnie. 

A vállalkozások
A javaslatban foglaltak több eleme a vállalkozások számára könnyítést jelenthet, például, a kockázatelemzést nem a törvényben meghatározott dátumig, június 30-ig kellene elvégezni, hanem a vállalkozás működésének megfelelő időpontban, de legalább 12 havi gyakorisággal. Kisebb adminisztratív teher lehet az ESG adatszolgáltatást önként vagy szerződésben vállalók, vagy a jogszabály szerint adatszolgáltatásra kötelezettek számára, hogy szállítói kérdőívvel is teljesíthetik az adatszolgáltatást. További javasolt rendelkezés, hogy az ESG beszámolóra kötelezett vállalkozásnak felkészítő programot kellene nyújtania a közvetlen beszállítói részére az ESG kérdőív kitöltéséhez.  

A javaslat rendelkezik továbbá arról az esetről, amikor az ESG beszámoló módosítása szükséges. Ennek módja megegyezik a beszámoló elfogadásával, vagyis a vállalkozás ügyvezető szerve hagyja jóvá, és az ESG tanúsító auditálja. A vállalkozás kötelezettségeként írja elő emellett a javaslat, hogy az ESG közreműködőit a Hatóság felé jelentse be.

Összefoglalva
, az ESG törvény elfogadását követő első évben a Kormány lényeges változtatásokat javasol, amelyek a törvény bevezető szakaszban levő alkalmazását vélhetően megkönnyítik minden érintett szereplő számára. 

Megjelent a hazai ESG kalkulátor

Az ESG kérdőív kitöltését támogató ESG kalkulátor már elérhető az SZTFH honlapján.
https://sztfh.hu/tevekenysegek/esg-hatosagi-tevekenyseg/esg-kerdoiv-kitolteset-segito-kalkulator/esg-kalkulator/

Az ESG kalkulátor használata ingyenes, a rögzített adatokat nem tárolja. Használható mind az ESG kötelezett vállalatok, mind a beszállító körben érintett vállalkozások (pl.: kkv-k) számára.

A kalkulátor segítségével jelenleg az alábbi számítások végezhetőek el:

  • a vállalkozás teljes energiafogyasztásának kiszámítása,
  • a felhasznált villamos energia megújuló forrásból származó arányának meghatározása,
  • a közvetlen (Scope 1) és közvetett (Scope 2) üvegházhatásúgáz-kibocsátás számítása,
  • munkabalesetek 1 millió munkaórára vetített arányszáma (LTIF).

Amennyiben az ESG kérdőív kitöltése kapcsán tanácsadói segítségre van szüksége, úgy forduljon hozzánk bizalommal.

Vízügyi, tűzvédelmi és iparbiztonsági hatósági feladatok átszervezése a vármegyei Kormányhivatalokhoz 2024. október 1-től

2024. október 1-től a vármegyei Kormányhivatalokhoz kerülnek a tűzvédelmi, az iparbiztonsági és a vízügyi hatósági feladatok.

Október 1-től a fenti hatósági ügyekben (pl.: engedélykérelem, díjfizetések) már a területileg illetékes vármegyei Kormányhivatalok Tűzvédelmi, Iparbiztonsági és Vízügyi Hatósági Főosztálya jár el. A folyamatban lévő ügyek automatikusan átkerülnek, azokkal külön teendő nincsen.

Hazai ESG rendeletek megjelenése

Augusztus végén 6 db végrehajtási rendelet jelent meg ESG-vel kapcsolatosan:

  1. 244/2024. (VIII.8.) Kormányrendelet, ESG tanácsadókat oktató intézmények akkreditációs követelményei
  2. 30/2024. (VIII.8.) NGM rendelet, ESG tanácsadókat oktató intézmények akkreditációs eljárási szabályai
  3. 29/2024. (VIII.8.) NGM rendelet, ESG tanácsadók akkreditációs követelményei
  4. 11/2024. (VIII.8.) SZTFH rendelet, ESG tanácsadók akkreditációs eljárási szabályai
  5. 12/2024. (VIII. 15.) SZTFH rendelet, ESG beszámoló, ESG szoftver és ESG minősítő nyilvántartási szabályai
  6. 13/2024. (VIII. 15.) SZTFH rendelet átvilágítási kötelezettségek, ESG beszámoló és ESG kérdőív követelményei

A rendeletek szabályozzák az ESG tanácsadók akkreditációját, képzését és nyilvántartását.

A természetes személy ESG tanácsadó akkreditációjának feltételei az alábbiak:

  • Felsőfokú végzettség
  • ESG Tanácsadó képesítés (meglétét 2026. június 30-ig kell igazolni)
  • Szakmai gyakorlat (legalább 500 munkaóra két témakörben)
  • Büntetlen előélet

  • Nincs esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozás

Az ESG kötelezett vállalkozások szempontjából a rendeletek tartalmazzák a fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségek részletszabályait, az ESG beszámoló mellékletét képező ESG kérdőívet valamint az ESG kockázatértékelés előírásait. A vállalkozások a 2024. üzleti évi tevékenységére vonatkozó kockázatelemzést 2025. június 30-ig kötelesek elvégezni.

A beszállítók fenntarthatósági célú átvilágításához szükséges ESG kérdőíveket is publikálta az SZTFH a honlapján. Az ESG kérdőívek itt érhetőek el: https://sztfh.hu/tevekenysegek/esg-hatosagi-tevekenyseg/esg-kerdoiv/

Megtörtént az ESRS IG 1-3 dokumentumok véglegesítése

Május 31-én az EFRAG kiadta az ESRS IG 1-3 dokumentumok végleges változatát.
A 3 megjelent dokumentum az alábbi témaköröket ismerteti:
EFRAG IG 1: Lényegesség értékelés (Materiality Assessment)
EFRAG IG 2: Értéklánc  (Value Chain)
EFRAG IG 3: Részletes ESRS adatpontok (Detailed ESRS Datapoints)
Ezek a dokumentumok az ESRS szabvány megfelelésnek legnagyobb kihívást jelentő témaköreivel foglalkoznak. A dokumentumok útmutatásokat, gyakorlati példákat tartalmaznak valamint a jelentéstétellel kapcsolatos bizonytalanságokra is szolgálnak iránymutatással. Alkalmazásukkal a szervezetek biztosíthatják az ESRS szabványnak való megfelelést, valamint elősegíthetik a fenntarthatósági jelentés átláthatóságát és következetességét.
A dokumentumok letölthetőek innen.

Megjelent a CSDDD rendelet

A múlt héten az Európai Parlament megszavazta a vállalati fenntarthatósági átvilágítási irányelvet (CSDD), amelynek az előkészítése többek között a hazai szabályozásra, az ESG törvény megfogalmazására és elfogadására is kihatott. A végső soron majd a tagországi implementációval hatályossá váló szabálycsomag a vállalatok tevékenységének a környezetre és az emberi jogokra gyakorolt negatív hatásait illetően kötelezettségeket ír elő számukra e hatások azonosítására, értékelésére, megelőzésére és kezelésére mind az upstream (beszállítók) mind a downstream (forgalmazók, felhasználók) vonatkozásában. Ezen túlmenően a vállalatoknak átmeneti terveket is el kell majd fogadniuk, hogy összhangba hozzák üzleti tevékenységüket a Párizsi megállapodással (a globális felmelegedés 1,5°C-ra való korlátozásával) és kötelezi a tagállamokat, hogy hozzanak létre felügyeleti hatóságokat a nem megfelelő vállalatok kivizsgálására és szankcionálására.

Az eredeti irányelv tervezet az elmúlt hónapok intenzív vitái következtében jelentősen felpuhult. A korábbi változatban az az 500 alkalmazottat foglalkoztató és 150 millió eurós forgalmat bonyolító vállalatokra vonatkozott volna, ami már rövid távon is érintette volna a hazai vállalatok egy körét is. A módosítások nyomán 2027-ben azt csak az 5000 alkalmazottat foglalkoztató és 1500 millió eurot forgalmazó vállalatoknak kell majd implementálniuk, 2028-tól a 3.000 alkalmazott és 900 millió euros forgalmú, 2029-től pedig az 1000 főt foglalkoztató és 450 millió árbevételt realizáló vállalatokra fog vonatkozni. Eredetileg a tervezet azt is tartalmazta, hogy a vállalatoknak pénzügyi ösztönzőkkel kell támogatniuk az éghajlatváltozási tervek végrehajtását, de végül ez se került be az Európa Parlament által elfogadott szövegbe.

AZ ESG törvény módosítása

Elfogadása óta még 4 hónap se telt el, de a tavaly év végén sebtében elfogadott ESG törvény máris komoly módosításra került. A módosítások mértékét jól tükrözi az, hogy a Magyar Közlönyben a záró rendelkezések nélkül 15 oldalt kitevő törvényt most egy 9 oldalas szöveggel korrigálták, miközben az ESG törvény záró rendelkezései között a CSRD implementálásának tekinthető számviteli törvény módosítása nem igényelt most semmiféle kiigazítást.

A módosítás egy része a jogalkotási szakzsargon alapján „kiegészítés”, egy része „elhagyás” egy része pedig „módosítás”. Ezek mögött pedig jórészt az áll, hogy a törvény eredeti megfogalmazásai számos ponton korlátozták a közel 20 végrehajtási rendelet eredeti szándékok szerinti megalkotását, illetve a szűkösre szabott előkészítő időszak során nem kezelt, és a végső szöveg alapján felmerülő anomáliák orvoslására is így kerülhetett sor.

Anélkül, hogy minden módosításon végig mennénk, megítélésünk szerint legfontosabbak a következők.

Kezdjük a közérdeklődés szempontjából legfontosabb módosításokkal, azokkal, amelyek az ESG beszámolóra kötelezetteket érinti. Komoly könnyebbséget jelent a magyarországi központú, leányvállalatokkal rendelkező vállalkozások számára az, hogy a módosítás alapján – hasonlóan a fenntarthatósági jelentésekhez – a Hatóságnak történő megfelelő bejelentés alapján a leányvállalatok mentesülnek a beszámolástól, amennyiben az anya a saját beszámolójában ezekre is kitér. További változás, hogy szűkül azoknak az információknak a köre is, amelyek alapján a vállalkozásokat nyilvántartásba veszik. Az ESG adatszolgáltatásról szóló 27.§-a több ponttal egészült ki, melyek közül ki kell emelni azt, hogy az adatszolgáltatás a beszámolón túl lehet a beszámoló mellékletét képező kérdőív is, illetve, hogy azok a vállalkozások, akik részére ESG adatszolgáltatást teljesítenek (pl. beszállítók), azok ezekről rendszeresen be kell számoljanak a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának. És hogy majd pontosan milyen szabványok alapján kell a beszámolókat és mellékleteit előállítani, hogy melyik adatszolgáltatást kinek, mikor és hogyan kell teljesíteni, arra majd a végrehajtási rendeletek fognak bővebb információval szolgálni.

Az ESG szolgáltatókkal kapcsolatosan pontosításra került, hogy a törvény a szolgáltatóknak csak a Magyarország területén nyújtott szolgáltatásaira vonatkozik, és itt is leszűkült a nyilvántartáshoz adandó információk köre. Azt is ki kell emelni, hogy mivel a szolgáltatók részletes szabályozás tárgyai, ezért a törvény módosítása arról is rendelkezik, hogy a hatóság hogyan jár el azokkal szemben, akik jogosulatlanul nyújtanak a törvényben körülírt ESG szolgáltatásokat. Az ESG tanúsítóknál pontosítva lett, hogy ilyen tevékenységet csak jogi személy folytathat és új pontként bekerült, hogy nem lehet tanúsító az a jogi személy és kapcsolódó személye, aki egy ESG adatszolgáltatásra kötelezettnél két egymást követő évben tanácsadó volt és fordítva (és hasonló összeférhetetlenségi szabályt fogalmaz meg a trv. módosítása a minősítőkkel kapcsolatosan is). További változás, hogy a törvény VII fejezetének címe megváltozott: az ESG szoftvereket forgalmazó és gyártó vállalatok helyett az ESG szoftverek címet viseli (és hasonlóan változott a szövegezés pl. az ESG szoftverek nyilvántartásáról szóló 42.§ -ban is). Fontos és a szolgáltatói kört kibővítő az a módosítás is, hogy az ESG szoftverek a nyilvántartáshoz nemcsak nemzeti, hanem európai kiberbiztonsági tanúsítvánnyal vagy megfelelőségi nyilatkozattal is rendelkezhetnek.

A törvénymódosítás számos ponton újra gombolja az ESG rendszer irányítását is. A Nemzetgazdasági Miniszter irányítása alatt álló Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség szerepe megerősödött. Egyrészt a korábbiakhoz képest az Ügynökség szemléletformáló és tanácsadói szolgáltatásokat is biztosít külön támogatási programban meghatározott feltételek mellett és nemcsak a tanácsadókat, hanem az őket oktató intézmények tájékoztatását és képzését is szervezi.  Minden bizonnyal ez is hozzájárult ahhoz, hogy az MGÜ vezetője tagja lett mind a Nemzetgazdasági Miniszter által vezetett ESG Tanácsnak (melynek szintén tagja lett a Miniszterelnök politikai tanácsadója) valamint a SZTFH elnöke által vezetett Akkreditációs Bizottságnak is. Az SZTFH-ról szóló törvény módosításával együtt az ESG törvény módosítása rendelkezik az SZTFH ellenőrzési funkcióinak megerősítéséről is, többek között a helyszíni ellenőrzésről, a közigazgatási bírság kiszabásáról stb., valamint az SZTFH hatáskörébe tartozik a jogosulatlan szolgáltatók elleni eljárás is. Fontos változás az is, hogy a törvény mostantól arról is rendelkezik, hogy az akkreditált szolgáltatók esetében az akkreditált státusz három évre szól.

Összességében a módosítások jelentős része a piaci szereplők szempontjából ésszerű irányba mutat. Igaz sok múlik a várhatóan rövidesen megjelenő, a decemberi törvényben még 18, a mostani módosítás alapján több elemében pontosított tartalmú, illetve az előbbieket két további megalkotandó végrehajtási rendeletek finomszabályozásától.

Módosult az ISO 9001 (MIR), ISO 14001 (KIR), ISO 45001 (MEBIR) és ISO 50001 (EgIR) szabvány

Megjelent az Amd 1 módosító dokumentum az egyes szabványokhoz (pl.: ISO 14001:2015/Amd 1:2024), mely módosítás az éghajlatváltozással kapcsolatos szempontok beépítését várja el a szervezetektől.
A módosítás alapján az irányítási rendszeren keretén belül a szervezetnek be kell mutatnia az éghajlatváltozással kapcsolatos releváns kérdésköröket valamint az érdekelt felek éghajlatváltozással kapcsolatos követelményeit.
A 2. számú  módosítási dokumentum (pl.: ISO 14001:2015/CD Amd 2) elkészítése is folyamatban van már, megjelenése esetén arról is beszámolunk.
 
 

 

ESG Beszámoló / Fenntarthatósági Jelentés

A decemberben a parlament által elfogadott 2023. évi CVIII., egyszerűen csak ESG  törvénynek nevezett jogszabály igazából két ESG intézményt vezetett be. Az egyiket ez a törvény írja körül és melynek alapján a vállalkozások meghatározott körének minden évben ESG beszámolót kell készíteni.  A másikat az e törvény kapcsán módosított 2000. évi C trv. (számviteli törvény), melynek alapján a vállalatok meghatározott körének évente fenntarthatósági jelentést kell előállítania.

Miért beszélünk két ESG intézményről? Mert az ESG egy gyűjtőfogalom: ide tartozik minden, egy vállalkozás által kiépített irányítási modell és ennek keretében hozott környezeti (E), társadalmi (S) és irányítási (G) intézkedéscsomag függetlenül attól, hogy azt milyen piaci (GRI, TCFD, SASB), vagy hatóság által előírt (ilyen az EU CSRD és az annak alapján kialakított ESRS) sztenderdek alapján vezették be. Ebből a szempontból tehát a számviteli törvényben szabályozott fenntarthatósági jelentés tartalmát tekintve szintén „ESG-nek” nevezhető.

Ami az ESG törvénynek kiemelt hangsúlyt ad, az annak a másikhoz képest erőteljesen szabályozott jellege. Az un. ESG törvény esetében a vállalkozások jelentéstételi kötelezettsége kiterjedt hatósági irányítás és kontroll alapján valósul meg, amibe egyes vállalati belső eljárások részletes szabályozásától kezdve az ESG-hez kapcsolódó szolgáltatói kör erőteljes regulációja is beletartozik. A számviteli törvény esetén a jelentéstételi kötelezettség teljesítése során a vállalkozások szabadabban választhatják meg a megvalósítás módozatát és azt is, hogy kivel szeretnének együttműködni.

A szabályozottság eltérésén túl a két törvény fogalomhasználatának összevetéséből is világosan látszik, hogy a jogalkotó a két rendszert szét kívánta választani. Az un. ESG törvény „beszámolóról” és „tanúsítóról”, míg a számviteli törvény „jelentésről” és „auditorról” rendelkezik és eltérő leadási határidőket fogalmaz meg a két jogszabály: a fenntarthatósági jelentést a pénzügyi jelentéssel együtt míg az ESG beszámolót attól függetlenül kell elkészíteni, valamint a szankcionálás szabályozása is eltérő. Ugyanakkor a két rendszer annyiban azonosságokat is felmutat, hogy a kötelezetti kör paraméterei első körben teljesen azonosak – igaz a fenntarthatósági jelentés esetén a leányvállalatok meghatározott feltételek esetén mentesülnek a kötelezettség alól –  és azonosak a bevezetési dátumok is:  a 2025-ös évről 2026-ban kell először számot adni.

Az EU 2022 őszén elfogadta a Corporate Sustainability Reporting direktívát, ami az EU ESG szabályozása. Ehhez kapcsolódóan jelent meg 2023 nyarán az European Sustainability Reporting Standards, az rövidesen várható a Corporate Sustainability Due Diligence direktíva megjelenés is és ezzel ezzel lesz teljes az EU ESG csomagja.

Az un. ESG törvény már most kitér az Európai Unió jogának való megfelelésre, és ugyanerre az irányelvre hivatkozik a számviteli törvény módosítása is, sőt, e törvény kifejezetten utal még arra is, hogy a fenntarthatósági jelentést az EU fenntarthatósági beszámolási standardjaival (ESRS) összhangban kell elkészítenie.

Mindezek alapján érthető az érintettek tamáskodása. Hány rendszert kell kiépíteni ugyanarra a témakörre? Egyet? Kettőt? Vagy esetleg többet, ha majd még a CSRD direktíva is implementálásra kerül? Ha többet, akkor miben fognak különbözni és miért? Vagy csak egy rendszert kell kiépíteni, és abból kell generálni – egyébként hasonló tartalmú – jelentéseket? Akkor minek több rendszer? Különösen élesen vetődik fel ez a kérdés azért is, mert a hosszabb távra épülő fenntarthatósági kérdésekkel kibővített vállalati kockázatkezelés a vállalatoknak rövid távon elkerülhetetlenül többletköltségeket is generál, és versenyképességi szempontból aggasztó, ha ezt a szabályozás még meg is spékeli.

Jelenleg előkészítés alatt állnak az ESG törvény végrehajtásának kereteit meghatározó rendeletek. Ezzel összefüggésben komoly felelősége van a szabályozóknak, hogy ezek a kérdések megnyugtató módon legyenek tisztázva. A bizonytalanságok eloszlatása érdekében szükség van arra, hogy egyértelműségével és átláthatóságával a rendszer olyan legyen, mint amilyen alapelveket maga is meghatároz, illetve arra, hogy ne legyenek a vállalatok kötelezettsége tekintetében olyan párhuzamosságok, amelyek logikája nem világos, ellenben versenyképességet romboló többletköltségeket generálnak.

Jelentősen emelkedik a munkavédelmi bírság felső határa

Megjelent a munkavédelmi bírság mértékéről és a kiszabására vonatkozó részletes szabályokról, valamint a munkabiztonsági szaktevékenység végzésére jogosult személyek nyilvántartásának és továbbképzésének szabályairól szóló 25/2024. (II. 14.) Korm. rendelet, amely 2024. március 1-től lesz hatályos.

A munkavédelmi bírság összege jelenleg 50.000 forinttól 10 millió forintig terjedhet. Március 1-től a munkavédelmi bírság összege már 100.000 forinttól 100.000.000 forintig terjedhet.

A munkavédelmi bírság alapösszege a súlyosan veszélyeztetett munkavállalónként százezer forint lesz.

A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény szerinti mikro- és kisvállalkozás vagy természetes személy munkáltató munkavédelmi normasértése esetén a munkavédelmi bírság mértéke 0,8-szeresére csökken, és legfeljebb 25 millió forintig terjedhet; középvállalkozás munkáltató munkavédelmi normasértése esetén a munkavédelmi bírság mértéke 0,9-szeresére csökken, és legfeljebb 50 millió forintig terjedhet.

Viszont, ha a munkáltató mulasztása miatt halálos munkabaleset következett be, akkor a munkavédelmi bírság összege kis- és középvállalkozások esetén is 100.000.000 forintig terjedhet.